Skip to content

Un român la Tel Aviv. De alegeri

7 Decembrie 2009

SOSIREA

Titlul reprezintă o explicaţie. Asta, pentru a evita orice confuzie de ordin etnic! Mă aflu de zece zile la Tel Aviv, la invitaţia mătuşii prietenei mele,  măritată cu un venerabil evreu. Sunt pentru prima oară în Israel şi mărturisesc că am plecat din ţară cu unele prejudecăţi. Fusesem atenţionat, de exemplu, că personalul de pe aeroportul de sosire va fi extrem de pricinos şi mă vă toca cu tot felul de întrebări. Nici pomeneală. Am avut un dialog extrem de agreabil cu o frumoasă israeliancă de la Poliţia lor de Frontieră. „Unde mergeţi? Care e relaţia dvs. cu persoanele respective?”. Şi cam atât.

In fine, mă instalez în frumosul apartament al mătuşii şi, în secunda a doua, mă năpustesc asupra televizorului, ca să caut canalele româneşti. Dezamăgire totală! Aniela, Dansez pentru tine, Happy hour, pe PRO TV internaţional şi muzică populară şi alte prişniţe cu parafină, pe TVRi.

VOTAREA

Noroc cu Internetul. Doar aşa am putut urmări ultimele zile de campanie ale turului al doilea pentru prezidenţiale. Doar aşa am putut să mă enervez la culme pe 6 decembrie, când am văzut exit-poll-urile. M-am culcat, târziu după miezul nopţii, vibrând cenuşiu după ce l-am văzut pe Geoană ţopăind ca un ţap în călduri. Asta, până pe la 3, când m-a trezit din somn telefonul.  Suna din România. „Mă sufocam dacă nu te sunam! A căştigat Basescu!”. „Uf! Slavă Domnului!”, îmi spun şi adorm liniştit. Nu fără  să mă gândesc şi să zâmbesc maliţios la promisiunea lui Geoană către Antonescu: „Ii voi fi dator toată viaţa lui Crin Antonescu!”. Aşa, Mircea! Vă văd eu în următoarele două săptămâni!

Ca să fac trecerea către câteva note de reportaj, ţin să vă spun că aici votarea nu este un eveniment senzaţional. La consulat, în primul tur, s-au prezentat vreo 550 de români. Acum, pe 6, au venit chiar mai puţini. In condiţiile în care în Israel sunt cel puţin 20.000 de români, majoritatea veniţi să muncească. Explicaţia pentru numărul redus de votanţi este foarte simplă. In Israel duminica este zi de muncă. Este chiar prima zi a săptămânii, astfel că muncitorilor români cu greu le-ar mai fi venit, după zece, douăsprezece ore de muncă, să se mai ducă la secţiile de votare.

ORAŞUL

Tel Aviv este un oraş superb. Arhitectural, domină blocurile de locuinţe construite de francezi, am înţeles, în anii 50, 60. Blocuri mici, ridicate pe piloni, fără parter locuibil, pentru a feri apartamentele de umezeală. In rest, o mulţime de zgârie-nori impresionanţi. Oraşul e de o curăţenie impecabilă. Poate mai puţin zona cartierelor arăbeşti. Dar aici farmecul este de altă natură, iar bazarul este o nebunie! Tot oraşul este o imensă grădină botanică. Nu există petec de pământ, un sol roşu, deşertic, care să nu fie ocupat de palmieri, mici sau uriaşi, sau de zeci de soiuri de plante ornamentale. La fel şi terasele blocurilor şi chiar balcoanele. Toate zonele verzi sunt străbătute de o reţea de sute de kilometri de conducte subţiri, aproape invizibile în vegetaţie, pentru irigaţii. Plouă rar şi mai ales, în acest anotimp, care este un fel de iarnă şi care durează pînă în februarie.

PLAJA

Am prins temperaturi de 24-28 de grade, ceea ce mi-a permis să fac plajă şi băi în Mediterana la 18-20 de grade Celsius, temperatura apei. Plaja are vreo patru kilometri. Pe toată lungimea sunt vreo 20 de hoteluri din cele mai renumite lanţuri hoteliere. Hilton, Sheraton, Marriot, Carlton ş.a. Nisipul este extrem de fin. Are consistenţa laptelui praf. Fără nicio urmă de scoică, întreagă sau sfărmată. Când Mediterana este liniştită, înotul este o desfătare. Când sunt valuri (1,5-2 metri!), o luptă pentru supravieţuire. Marea Neagră, la Mamaia, este jacuzzi, pe lângă ce e aici! Lumea este destul de liberală, pe plajă. Nu prea am văzut tanga, dar sunt o mulţime de tipe singure sau perechi-perehi. Şi sute de surferi. Prima oară, văzându-i de la distanţă, mi-am zis (în glumă, desigur) „uite o colonie de foci!” (din cauza costumelor de izopren). Preţuri la barurile de pe plajă: berea, 25 de şekeli (1 Usd= 3.85 şekeli), o cafea, 25 de şekeli, o salată la restaurant, 55 de şekeli, un prânz pentru două persoane (cu o sticlă de vin), cam 600 de şekeli.

DISTRACŢII

          Sunt câteva bulevarde dedicate promenadei, lenevirii prin cafenele sau cumpărăturilor. Ben Yehuda, Ben Gurion, Disengoff. Şi mall-uri, care, însă, nu m-au impresionat cine ştie ce. Bucureştiul este mult peste Tel Aviv, la capitolul ăsta. Nici cu decorarea vitrinelor nu m-au uluit. De fapt, din câte am observat, israelienii nu pun mare preţ nici pe felul în care se îmbracă. Femeile, de la adolescente la cuconetul de peste cincizeci de ani, umblă, mai toate, în colanţi negri şi ceva în sus, bluze, tricouri or something. Varietatea o creează, însă, chiar ele. Inalte şi slabe, dar cu bazinul lat, scunde şi plinuţe, cu pielea albă sau ciocolatie, majoritatea creţe. Brunete sau roşcate, cu pielea incredibil de albă. Multe din ele frumoase.

Pentru plimbările care să acopere o zonă mai largă, ideal este transportul în comun. Autobuzele sunt vechi, cam ce aveam noi, în Bucureşti, prin anii 90. Un bilet pentru o cursă costă aproape 6 şekeli. De recomandat biletul pentru o zi întreagă. 12 şekeli. O cursă cu un taxi face în jur de 50 de şekeli. Staţiile de autobuz nu au nume.Trebuie să ţii minte tot felul de intersecţii sau obiective. Ciudat că şi inscripţiile în engleză lipsesc aproape cu desăvîrşire. Ivrit şi arabă, atât.

Ma opresc aici, dar voi reveni cu alte câteva descrieri şi întâmplări.

28 comentarii leave one →
  1. Dragomir Alina permalink
    7 Decembrie 2009 11:48 pm

    Nu s-au dus la vot pentru ca nu le pasa si mai ales nu ei traiesc aici in Romania sa vada ce face acest”marinar” pierdut in largul oceanelor de scandaluri ,de barfe si alte prostii.Nu le pasa daca Romania si romanii din Romania se vor ridica din mocirla in care ne-a bagat cu buna stiinta toti cei care au condus pana acum tara.Sunt oameni care daca au avut pana acum un servici, o bucata de paine pe masa de-acum nu o vor mai avea nici pe aceea si asta din vina cui?Am vazut ca nu a-ti putut dormi din cauza lui Basescu ,ca isi pierdea tronul de la Cotroceni,dar v-ati intrebat ce a facut acest „marinar”pt.romanii din tara lui?Traim mai bine?Ii baga in pamant cu zile,la fel cum a facut si Constantinescu,a luat painea de la gura muncitorilor.A-s’scrie mai mult dar…ajunge .

    • 8 Decembrie 2009 12:33 am

      Va respect opinia. Ca sa ma intelegeti, asa, la modul personal, nu mi-as fi dat nici in ruptul capului votul cuiva care il are pe Iliescu in spate. Asa, pentru memoria celor peste 1000 de oameni ucisi la Revolutie, dupa 22 decembrie. Altminteri, va doresc toate cele bune!

  2. irealsd permalink
    8 Decembrie 2009 9:27 am

    Welcome back!

    Si eu am adormit la fel de indignata gandindu-ma ca acea marioneta va fi presedintele Romaniei pentru urmatorii 5 ani! Frustrarea a fost si mai mare intrucat, din neglijenta, nu am avut C.I. la indemana ca sa imi pot exercita dreptul la vot. Si culmea, votul meu ar fi contat!

    • 8 Decembrie 2009 10:39 am

      Totul e bine cand se termina cu bine! 🙂 Nice to see you again!;)

  3. 9 Decembrie 2009 1:53 am

    Ana-Camelia, da-mi un singur exemplu din text si poti sa-mi ceri orice!
    Altminteri te suspectez de rautate gratuita.
    Relax, baby!;)

    • Ana-Camelia permalink
      9 Decembrie 2009 8:02 am

      Nu era pentru tine, acel „a-s” e dovada. Si da, am fost rautacioasa.

      • 9 Decembrie 2009 9:34 am

        Gata, m-am prins!:) Am vazut unde era… 🙂
        Have a nice day!

  4. madalina permalink
    9 Decembrie 2009 4:40 pm

    mai bine ca nu ai fost aici. mai bine ca ai plecat. oricum nu ai pierdut decat un spectacol de circ. si daca nu impartasim aceleasi idei asta nu inseamna ca nu vom fi dezamagiti la unison, si o sa o muscam asa cum am muscat-o de fiecare data in ultimii 20 de ani. si o sa ne uitam cu fetele stupide la grozaviile de aliantze ce or sa vie. caci dragul meu, cand e vorba de ciolan, uitam de tata, de mama, de sora, ce sa mai spun de bietii romani care alta treaba nu au decat sa spere in dobitacia lor, si sa sponsorizeze generos supremul ciolan pentru care unii sunt in stare sa-si vanda si dintii din gura.
    in rest, toate bune, o sa ne ducem zilele muncind, iubind,unii facand copii, altii umbra degeaba pamantului. bine ca am mai vazut si eu un articol de la tine, sa-mi treaca de prostia altora.

    • 9 Decembrie 2009 6:33 pm

      In noaptea asta ma intorc in tara si ma reconectez. 🙂 Multumesc pentru vizita!:) See you around!

    • 9 Decembrie 2009 6:33 pm

      In noaptea asta ma intorc in tara si ma reconectez. 🙂 Multumesc pentru vizita!:) See you!

    • 9 Decembrie 2009 6:34 pm

      In noaptea asta ma intorc in tara si ma reconectez. 🙂 Multumesc pentru vizita!:) See you, Madalina!

  5. daniela permalink
    10 Decembrie 2009 12:26 am

    CATEVA CUVINTE DESPRE SI PENTRU ROMANII DIN DIASPORA
    Din Româniile lor exotice în care au emigrat de sila României reale va fi, probabil, foarte distractiv să privească şi să comenteze mai departe cu adînc şi sincer patriotism despre cum ne-au salvat pe noi de… angosele şi frustrările lor. Din realităţile Româniilor lor însorite, profund cunoscători ai realităţilor din ţară ne vor trimite mai departe sfaturi cum să trăim, cum să ne creştem copiii, ne vor învăţa ce ar trebui să ne punem pe masă de pe o zi pe alta. Ne vor deschide ochii, ne vor ajuta să alegem ce este mai bine pentru noi la noi în casă şi vor savura cu îngăduinţă cum ne vom descurca noi cu sărăcia, pensiile, cu criza, cu spitalele dărîmate, cu tranşele FMI, cu inflaţia, cu şomajul, cu anticipatele sub magica baghetă a prea-cinstitului luptător împotriva tenebrelor trecutului care coborîseră orbul găinii peste ochii a cinci milioane de români. Din moment ce evidenţa e… evidentă este ridicol să ne plîngem de milă şi să nu constatăm cît de ridicolă şi acră poate fi o şampanie destupată înaintea sorocului! Era de aşteptat oricum ca de luni viaţa noastră să fie identică aceleia de vineri ba chiar mai plină de datorii dată fiind apropierea scadenţelor. Peste alţi cinci ani – vom fi şi mai puţin tineri, aşadar mai înţelepţi! – de îndestulătoare binefaceri marca Boc, Udrea, Voinescu, TRU, Preda, Videanu, Flutur,Blaga conduşi cu destoinicie de către prim-preşedintele de partid şi de stat vom recunoaşte umili : “E adevărat, nu ne-a ciuruit nimeni… nici în plex cu pumnul, nici în faţă cu pumnul! Vă mulţumim!”

  6. madalina permalink
    10 Decembrie 2009 11:50 am

    am vazut trei raspunsuri identice, si m-am temut ca ai devenit stereotip, dar spre linistea mea nu am putut sa nu bag de seama ca al treilea avea si numele meu agatzat in coada. care va sa zica m-ai vazut ca te-am vazut.Bine, bine. intoarce=te mai repede. ca daca scrii asa de rar mi-e teama sa nu ti se blocheze blog-ul. si pe urma eu pe cine mai iau in balon?

    • 10 Decembrie 2009 12:57 pm

      Abia venisem de la aeroport si eram rupt de oboseala… Conditiile perfecte pentru clisee… Sunt sigur ca ma intelegi!:)

  7. lori permalink
    18 Decembrie 2009 11:56 pm

    sal din nou
    uitasem cand mai vii spune si te duc la locuri unde poti bea cafea la 10 sekeli si salata la 25 nu la cat ai scris tu,inca odata nu dezinforma lumea\

    • 19 Decembrie 2009 12:04 am

      Nu te contrazic, dar eu asa am gasit. La un chiosc, Heineken era 15 sekeli. Pe ben Yehuda, undeva. Mai la periferie, era 12. Nu stiu unde stii tu e cafea cu 10 sekeli 🙂
      Dar spune-mi!;)

  8. lori permalink
    22 Decembrie 2009 2:21 pm

    gasesti daca mergeai pe strada alenbi gaseai,si nu numai,vad ca celalt mesaj nu a aparut asa ca mai revin odata si iti spun ca esti complet dezinformat:1.in israel nu mai sunt muncitorii romanii cu duiumul asa cum spui tu,demult ,au fost candva recunosc dar in prezent nu sunt.cei care sunt sunt in mare evreii veniti din romania,o parte sunt persoane in varsta care au venit cu primele aliya(cred ca stii ce insemna aliya ),deci ca si mine sunt evreii care au atat cetatenia romana cat si cea israeliana,daca vrei sa stii cand au fost alegeri pentru israle am fost sa imi reprezint tara,iar acum am fost sa votez si pentru alegerile din romania,la ambele dati,chiar de a fost duminica si am lucrat dar am gasit timp inainte sa merg acasa sa votez.
    2.bere de cumparari din supermarket nu am/pm ca acelea sunt scumpe ,din altele nu ma apuc sa dau n ume gaseai la cel mult 7 sekeli,tuborg deexemplu la 4.50 cu atata iau eu ,haineken cam cu putin mai mult.
    3.la restaurant nu stiu unde ai fost intr-adevar sunt si restaurante mai cu fite(scumpe) dar gasesti inclusiv pe ben yehuda restaurante unde pranzul impreuna cu vin pentru doua persoane nu ajunge la 600sekeli cum prea bine spui.si sincer cam dezoinformat esti
    sper ca de aceasta data imi va aparea si acest mesaj

  9. lori permalink
    22 Decembrie 2009 5:21 pm

    in rest despre ce ai povestit despre tel aviv nu comentez ,concluzia mea nu prea te ai documentat domnule reporter special

    legat de alegerii ce sa zic cumm spuneai si tu e mai bine basescu decat omul care e sub umbra lui iliescu,sincewr si eu cred ca cirn a cam dezamagit

    • 22 Decembrie 2009 6:52 pm

      Pe fuga… Nu e un material de presa!!! Am scris ce am vazut. Nu este un material de presa. Repet. Note da calatorie, cum am si spus. Nimic mai mult! Voi reveni.

  10. lori permalink
    24 Decembrie 2009 10:37 pm

    pe fuga am inteles,ca e nota de calatorie am inteles ,o fi nota de calatorie dar tot dezinformare se numeste,am spus numai comentez nimic,dar si loegat de tel aviv,de intersectii etc cred ca nu ai o=bservat ce era cu adevarat in fata ta,ca tot altceva ai scris.atat am avut sa iti spun

    • 24 Decembrie 2009 11:46 pm

      Am inteles. Esti pus pe hartza!… si nu ma mira!;)

  11. lori permalink
    24 Decembrie 2009 10:38 pm

    inca odata de e vrodata sa vii in israle ai adresa de mail si spui si te duc sa iei cafea de la chiosc chiar cu 5 sekeli ,si vb foarte serios

  12. lori permalink
    25 Decembrie 2009 9:00 pm

    nu is pus pe hartza am spus doar o parere,legat de ceeea ce ai scris,ca nota de calatorie contine o gramda de neadevaruri atat.
    si de ce nu te mira.
    asa de curiozitate sa imi spui

  13. sigalit permalink
    5 Ianuarie 2010 3:04 pm

    hmmm….ceea ce ne relatezi tu….poate cumpara cel care nu a trait si nu a vizitat israel,rushine,minti cu desavarsire vis-a vis de inscriptii,israelienii vorbesc engleza precum limba lor materna,pe toate benerele ce e scris in hebrw e scris in araba si engleza,iar legat de preturi…..iar exagerezi…..se poate bea cafea buna cu 10 sekeli si nu cu 25,probabil tu ai fost sa servesti cafea la cafeneaua din Hotel Daniel

    • 6 Ianuarie 2010 12:54 am

      Hai ca esti rau! 🙂 Am scris ce am vazut! Inscriptiile de strazi si obiective sunt in ivirt si in araba. Nu o mai zgudui!!! Si , nu zic nu! O fi si cafea la 7 sekeli. Eu am zis ca atata(10) a fost unde am baut eu!!!! Ce aveti! Va e rusine cu preturile? E mai ieftin ca in Franta, oricum! Asta va calmeaza? 🙂 Si la noi e scump! Eu nu am facut un studiu despre cum e sa bei cea mai ieftina cafea din Israel! Si, sa stii ceva! Cand ma voi duce din nou acolo (pt ca mi-au placut mult orasul si oamenii) tot la cafea de 10 sekeli si la bere de 15-25 ma duc sa beau!. Hai noroc si La Multi Ani!

  14. lori permalink
    8 Ianuarie 2010 10:22 pm

    legat de strazi scuze suntem doi care spunem ca sunt atat inscriptii in ebraica ,araba si engleza,exemplu:strada ben Yehuda e scris asa cu literele normale cum am scris mai inainte,si mai e scris in ebraica si araba
    la fel |strada Levinski e scris asa cum se aude si apoi in ebraica si araba,,Frishman la fel,strada Sderot Yerushalaim
    Ha`Aliya la fel si exemplele [pot continua te rog fara bsa fiu pus pe harta deschide altadata mai bine ochii,si pentru o nota de calatorie trebuie sa arati ce e cu adevarat nu dezinforma lumea care poate vrea sa vin in israel
    in fine vad ca habar nu ai ce scrie pe inscriptiile strazilor
    desi iti spun e trecut in ebraica ,engleza si araba
    in fine poate vrei poze sa iti argumentam adevarul
    daca cafea ai gasit la 25 sekeli nu zic nu la Dan Panorma,dar strazile cu siguranta is cum spunem noi

  15. Pusa & Catrinel permalink
    2 Octombrie 2010 6:17 pm

    Buna seara, domnule Cristian.

    Vad ca din 8 ianurie nimeni nu a gasit putin timp sa va mai scrie.
    Am dat peste dumneavoatra cautind detalii despre minunata „Haiarkon garden” adica despre gradina botanica din Tel Aviv.
    Eu in martie am avut fericita ocazie sa fac o excursie in Israel, vizitandu-l de-a lungul si de-a latul.Intradevar, eu nu am vazut Tel Avivul decat atat cat l-am strabatut mergand de pe aeroportul Ben Gurion pana la Netanya, frumoasa statiune de pe malul Marii Mediteraniene.V-am dat perfecta dreptate ca Nu numai Tel Avivul e o adevarat grdina botanica ci chiar intregul Israel.Este superb si chiar va recoman ca daca mai faceti o vizita sa-l admirati cu de-antregul.Merita, v-o spun cu mina pe inima.Eu inca nu mi-am revenit inca din martie, de cand l-am vizitat.

    In plus, as vrea sa va cunosc opinia, in jegatura cu euforia ce a-ti manifetat-o in 2009 cand nu a-ti putut participa la vot.Va mai mentineti bucuria de a avea un presedinte in persoana d-lui Basescu?
    Asta ar fi doar intrebarea mea si chiar pe scurt, fara comentarii de ce DA! si de ce NU!

    va multumesc pentru timpul pe care mi l-ati acordat citindu-mi scurtele impresii pe care mi l-a lasat blogul dumneavoastra pe care il apreciez din plin in ceea ce privesc opiniile dvs., vis-a-vis de … Israel.

    Cu multa stima, Catrinel Santamarean

    • 5 Octombrie 2010 2:00 pm

      Buna Catrinel

      Cand spui ca nimeni nu mi-a mai scris din 8 ianuarie probabil ca te referi numai la acest articol.
      Altminteri ma bucur ca mi-a vizitat blogul si sper ca o vei mai face.
      In ceea ce priveste intrebarea legata de Basescu tgrebuyie sa-ti spun ca lucururile nu sunt chiar asa de simplu incat sa-ti raspund, asa cum vrei tu, doar cu DA sau NU.
      Ca sa ma intelegi ar trebui sa ma cunosti mai bine. In primul rand trebuie sa stii ca eu sunt un antifesenist inca din momentul in care Revolutia din decembrie 89 a fost confiscat de catre comunisti si securisti. Si asta ar trebui sa-ti spuna totul, fara sa dezvlot eu chestiunea…
      Te mai astept pe-aici. SEE YOU

Lasă un răspuns

