Skip to content

In Port au Prince, când nu o fac cocoşii, DEŞTEPTAREA ţi-o dă CUTREMURUL

24 Februarie 2010

Stau, în Port au Prince, într-o casă mare, cu şase apartamente spaţioase, într-un mic complex de locuinţe care se numeşte Les Acajou. Pentru o zonă de maximă sărăcie şi, în plus, şi calamitată, sună bine. Cei care m-au găzduit sunt chiar Paul Ianovici, şeful poliţiştilor români din Haiti (de care am scris şi în postarea anterioară) şi Ioan (Nuţu)Ungurean, maramureşean original, ambii nişte tipi de gasca. Dorm în living pe o canapea de piele neagră, orientată spre geamurile care dau spre curtea interioară, unde, la umbra unor boscheţi tropicali, gen palmieri or something, sforăie, în corturi, câţiva sinistraţi.

Ieri dimineaţă (22 februarie), m-am trezit în plin cutremur. Mi-a luat două secunde să realizez ce se întâmplă şi alte două să fiu în picioare şi să mă gândesc la ce dracu o să fac eu dacă se lungeşte fenomenul şi dacă ne prăbuşim. Stăm la ultimul etaj, al doilea, dar asta nu ne-ar ajuta prea mult. Aici, în PaP, stilul de prăbuşire este cel „sandwich”. Il strig pe Nuţu, care iese calm. Paul coboară şi el. Afară, vociferală. Câinii latră, luminile se aprind. Zguduiala a fost la ora 4.38, ora locală. Imi deschid laptop-ul şi mă apuc să scriu şi să transmit în ţară primele impresii. După zece minute, Paul ne anunţă că el se duce să se culce la loc. Nuţu mai stă puţin, apoi pleacă şi el în cameră. Rămân pe balconul larg şi scriu. Deasupra mea, paletele ventilatorului-lustră torc uşor. Afară, în timp ce se crapă de ziuă, câteva străzi mai încolo, cineva pune la o staţie cântece religioase şi incantaţii în creolă. Nu înţeleg nimic, dar bănuiesc că sunt rugi către Cel de Sus să o lase mai moale the earthquake. De undeva de sus, de pe un perete al balconului, o şopârlă mică se uită la ce scriu. Niciodată nu mi-a plăcut să fiu spionat peste umăr. N-am, însă, ce să-i fac. Nu ştiu creola!

Termin treaba, dar nu mă mai culc. La 7.30 ies pe uşă împreună cu Paul şi plecăm spre Logistical Base, locul în care sunt adunate o mulţime de structuri ale MINUSTAH (aşa se numeşte misunea ONU din Haiti). Am de aranjat un intreviu cu generalul Gerardo  Chaumont (argentinian), tipul care conduce toată Poliţia United Nations din Haiti.

Până una-alta vă invit, însă, să citiţi reportajul de culoare care o să apară miercuri în Evenimentul zilei!

PS: Explicatii foto/Eu si Marco, un haitian care a primit o napolitana de la Paul Ianovici; Casa in care stau cu cei doi polií;ti. Unde sunt toalele la uscat este balconul nostru🙂

5 comentarii leave one →
  1. Irealsd permalink
    24 Februarie 2010 4:26 pm

    Salve! Te-am citit astazi in EVZ (intamplator, la prima ora!)… si acum aici. Interesant si cutremurator.

    • 25 Februarie 2010 3:30 am

      Ma bucur ca ti-a plauct!🙂 Vor mai urma… Stay around!🙂

  2. Carmen permalink
    24 Februarie 2010 11:34 pm

    Imi plac bocancii, de senzatie la tropice🙂
    Am ras citindu-ti relatarile, pline de umor dar si de adevar… Caldura si umezeala sunt la fel si aici, doar ca nu este aceeasi saracie, sunt plaje minunate, toata lumea vorbeste engleza – ce mai, rai!
    Bucura-te ca nu ai parte decat de gandaci si soparlite, se putea si mai rau. Oricum, ambele sunt surse foarte bune de proteine, la o adica nu ai de ce sa-ti faci griji legate de supravietuire – glumesc, bineinteles!
    Apropos de MINUSTAH, am o prietena in insula care o cunoaste pe o romanca – Daiana Banciu – lucreaza la MINUSTAH in Port-au-Prince.
    Salutari si mult succes in indrazneata aventura ziaristica!

    • 25 Februarie 2010 3:32 am

      Sa stii ca bocancii sunt de mare folos aici. maiales cand mergi prin oras. Si u sunt incomozi. Sunt facuti pentru armata americana… Au in talpa insertie de metal , ca sa nu-ti intre vreu cui sau ceva…🙂
      Intra si pe evz.ro de miercuri.
      Multumesc pentru urari!🙂

    • Aditel permalink
      28 Iulie 2010 4:45 am

      Aici unde?

Lasă un răspuns

