Skip to content

Adrian Păunescu. Şi atât.

5 Noiembrie 2010

In urmă cu câteva ore am citit un text despre Adrian Păunescu scris de Vladimir Tismăneanu (vezi www.hotnews.ro). Frust şi tăios. Adevărat. Şi totuşi…

Şi totuşi există iubire. L-am descoperit pe Adrian Păunescu în anii de liceu, 80-84. I-am descoperit poezia. Am descoperit cenaclul Flacăra. Nu-l puteam judeca atunci, adolescent fiind, din perspectiva unei istorii viitoare. Din perspectiva unei de negândit schimbări de orânduire socială. Trăiam într-o lume, aşa, gri şi mai apoi, din ce în ce mai neagră, care, mi se părea, că ne fusese, dată, sortită pe vecie. O lume din care nu puteam ieşi sau evada (fugile din ţară spre Occident mi se păreau nişte aventuri teribile, dar pentru un puşti de 14-15 ani, atât de imposibile).

Frecventam Cenaclul Flacăra. Mergeam la spectacole şi mă simţeam minunat. Nu ştiam ce rele făcea, ce păcate avea Păunescu. Nu-mi păsa de odele lui, de cântările către Ceauşescu. Copilăria mea a însemnat să fiu pionier şi să port cravata roşie cu tricolor la gât. Adolescenţa, să intru în UTC. Poezia lui, însufleţitoare, combatantă, patriotică, uneori tristă, copleşitoare până la lacrimi, m-a cucerit. Ii recitam poeziile. Imi plăceau cum sună, ce spun. Imi plăcea cum mă făceau să mă simt.

Iar la spectacolele Cenaclului… Toţi marii folkişti au trecut pe-acolo. Rapsozi, trubaduri…Şi Iris… şi Cristi Minculescu… „Puştoaico, tu ai sânge de viperăăăă”… Imi ţineam iubita de mână, ne priveam în ochi, ne zâmbeam şi cântam împreună în mijlocul mulţimii. Eram fericiţi. „Lumină, Luptă, Libertate!”, cu semnul „L” făcut din degetul mare şi arătător. Nu-mi păsa dacă Păunescu premedita totul, dacă avea nişte planuri, nişte interese  sau dacă ne oferea doar o supapă prin care să ne eliberăm energia. In fiecare dintre noi ideile de Lumină, de Luptă şi de Libertate înmuguriseră şi pulsau. Poate neclar, neorientat, dar erau vii. Din ce în ce mai vii.

Pentru toate acestea şi pentru multe altele pe care nu le mai pot aşterne aici -scriu aceste rânduri cu lacrimi mari în ochi, spun doar atât: Adrian Păunescu, odihneşte-te în pace!

7 comentarii leave one →
  1. anonim permalink
    6 Noiembrie 2010 1:56 am

    Unul dintre cele mai frumoase memento-uri pe care le-ar fi putut scrie cineva despre un om care nu mai e printre noi, dar in urma caruia va ramane intotdeauna creatia unui poet genial.
    Dumnezeu sa-i ierte sufletul pentru toate pacatele stiute si nestiute de noi. Merita iertarea, a cerut-o in fata lui Dumnezeu in ultima sa poezie, in fapt, testamentul sau literar. In care, dincolo de geniul sau, si-a recunoscut conditia de simplu om, muritor, la fel ca noi toti.. „Mai da-mi, Doamne, niste ani de viata..”
    N-a fost sa fie.
    Odihneasca-se in pace.

  2. MAXIM DANIELA permalink
    6 Noiembrie 2010 7:30 am

  3. MAXIM DANIELA permalink
    6 Noiembrie 2010 7:43 am

  4. Ana-Camelia permalink
    6 Noiembrie 2010 9:05 am

    Ai scris exact ce am simtit si eu in legatura cu Adrian Paunescu. Simt ca o parte din adolescenta mea a murit odata cu el 😦

  5. 6 Noiembrie 2010 6:03 pm

    Ieri am plâns. A mai murit o parte din tinereţea mea. Dumnezeu să-l ierte!

  6. Raluca" Home" permalink
    7 Noiembrie 2010 5:57 pm

    A sfarsit si penultimul patriot. Cand tarana-l va inghiti si pe Corneliu Vadim Tudor, tara asta demult va fi in grija celor ca „alde”. Cartarescu. Bland comentariul tau despre Paunescu insa nu-mi alina rautatea celor care l-au blamat, ironizat si condamnat. Paunescu a lasat mostenire versuri ce-ti „furnica pielea”. Noi ce lasam? Furie, frustrare, frica. Trei de F, generatia 2000, o generatie de Futangii, scuza-mi exprimarea. Mi-a placut articolul tau, imi place adevarul….

    • 7 Noiembrie 2010 7:04 pm

      Multumesc. SMILE Discutam

Lasă un răspuns

