Skip to content

1992. Un incendiu, o biserică (SF. Nicolae), o icoană

5 Decembrie 2010

Cristian BotezEra spre iarna lui 1992. Doi hoţi, doi ţigani au intrat, într-o noapte, în biserica Sf. Nicolae, din strada Buzeşti, şi au furat mai multe icoane. Dar nu s-au mulţumit doar cu asta, ci au mai şi dat şi foc bisericii. Focul a mistuit biserica şi odată cu ea, şi toate valorile dinăuntru. Nu mai ştiu cine s-a ocupat de subiect, la mine în redacţie, eram la România liberă . Două zile mai târziu, prietenul meu, Pascal Ilie Virgil, fotoreporter la acelaşi ziar, cu care  tocmai fusesem într-o primă incursiune pe frontul yugoslav, m-a întreabat dacă vreau să merg cu el să degajăm resturile care au rămas în urma incendiului. Nu am şovăit nicio clipă. Ni s-a alăturat şi Ion Ciochină, revoluţionar şi ziarist independent, şi încă un tip, al cărui nume, din păcate, nu mi-l mai amintesc.

Timp de trei zile ne-am luptat cu grămezi uriaşe de moloz fumegând, cu bârne şi grinzi de lemn, cu cenuşa, cu toate resturile care rămăseseră după incendiu. Abia după ce am terminat am realizat ce făcusem. Nu m-aş fi crezut în stare de un asemenea efort intens. Am simţit, atunci, că doar pentru că muncisem acolo, într-un loc sfiinţit, am avut acea putere. La un moment dat, într-una din acele zile, am găsit în cenuşă o icoană de argint, cât palma, arsă în foc. I-am arătat-o părintelui, dar acesta mi-a spus să o păstrez. De atunci am ţinut-o tot timpul pe birou, acasă, în faţa mea.

 PS: Pascal nu apare in poze. El le-a făcut. La lopată, eu, cu roaba, Ion Ciochină.

11 comentarii leave one →
  1. Pascal Ilie Virgil permalink
    5 Decembrie 2010 3:19 pm

    Gheorghe Dem. Ciocan era parinte la acea biserica arsa. Avea aproape 80 de ani. S-a zbatut sa refaca biserica, poate idealul asta l-a mai tinut in viata cativa ani. Si a reusit. Intr-un dictionar al procesului comunismului avem urmatoarele date despre el: CIOCAN, Gheorghe Dem. Din
    Bucuresti. Preot-profesor la Biserica „Sf. Nicolae”. Retinut la sediul Securitatii din Uranus, în perioada iulie 1958 – februarie 1959, fara sa fie judecat.

    • 5 Decembrie 2010 8:47 pm

      O sa completez in articol!

  2. mona permalink
    6 Decembrie 2010 8:45 am

    Cristi, la multi ani pt. Nicholas!!! Sa fie sanatos si sa va aduca numai bucurii!!!! Te pup si pe tine de Mos Nicolae si o zi minunata tuturor!!!!

    • 6 Decembrie 2010 8:50 am

      Multumesc, Mona! Te pup!

  3. MAXIM DANIELA permalink
    6 Decembrie 2010 10:20 am

    La multi ani pentru fiul tau!

    • 6 Decembrie 2010 10:55 am

      Dana, multumesc frumos! 🙂

  4. MAXIM DANIELA permalink
    6 Decembrie 2010 12:05 pm

    “LA MULTI ANI!” tuturor sarbatoritilor de Sf. Nicolae! Va doresc o zi frumoasa… un inceput de saptamana foarte bun… sanatate
    multa si bucurii din plin!V a dedic aceasta melodie cu mult drag!

  5. MAXIM DANIELA permalink
    6 Decembrie 2010 12:06 pm

  6. mihaela permalink
    6 Decembrie 2010 10:18 pm

    la multi ani ptr fiul tau,fie ca domnul sa vegheze asupra sa.

    • 7 Decembrie 2010 10:37 am

      Multumesc frumos, Mihaela! 🙂

  7. 15 Decembrie 2013 11:43 pm

    Ce-o mai face Jean Ciochina? Mai stii ceva de el?

Lasă un răspuns

